[hfcm id="5"]

Drømmer du om at blive bestyrelsesmedlem? Men har du svært ved at gennemskue, hvordan du bedst kommer i gang? Hvis ja, så er du havnet det helt rigtige sted.

Hos Asnet bliver vi ofte spurgt om, hvordan man kommer i gang med en bestyrelseskarriere, og selvom vi ville ønske, at vi kunne servere dig den komplette guide til dette på et sølvfad, må vi desværre afsløre, at der ikke findes et entydigt svar på spørgsmålet.

I stedet kan vi give dig nogle gode råd, som forhåbentlig gør dig klogere på, hvilken vej du skal gå og hjælper dig godt fra start i din rejse mod en fremtidig bestyrelseskarriere.

Nedenfor har vi samlet tre konkrete tips til dig, der gerne vil være bestyrelsesmedlem. Vi håber, det kan hjælpe dig godt på vej. 

1. Kortlæg dine kompetencer

Et af de første spørgsmål, du skal stille dig selv, når du gerne vil i gang med bestyrelsesarbejdet, er: ’Hvad er mine kompetencer og kundskaber?’ Du har sikkert en masse gode erfaringer og stærke kompetencer fra dit arbejdsliv, som mange virksomheder kan få gavn af. Men det er vigtigt, at du overvejer, hvad det præcis er, at du som bestyrelsesmedlem kan bidrage med til en virksomheds udvikling.  

Hvis du kan blive helt tydelig på dine kompetencer, gør du processen meget lettere for dig selv. Her handler det i høj grad om kommunikation. Hvis du er i stand til at anskueliggøre de fordele og den værdi, som en ejerleder får ved at knytte dine kompetencer til sin virksomhed, så er du allerede nået et langt stykke af vejen mod din første bestyrelsespost. 

Læs mere om, hvad bestyrelsesarbejdet består af 

 

2. Afklar hvilke virksomheder, der har brug for dine kompetencer 

Når du er blevet klar og tydelig på de kompetencer og kundskaber, som du som bestyrelsesmedlem kan bidrage med til en virksomheds udvikling, skal du nu overveje, hvad det er for typer af virksomheder, som har brug for lige netop det, du kan byde ind med.

Begynd med at undersøge, om det er en speciel type virksomhed, som dine kompetencer henvender sig til, eller om det kan være alle typer af virksomheder. Det er her en rigtig god idé at forsøge og få snævret feltet lidt ind. Det gør det nemlig kun nemmere for dig selv, når du skal arbejde videre med vores tredje råd nedenfor.   

 

3. Læg en plan for, hvordan du henvender dig

Du er nu forhåbentlig blevet klogere på både hvor dine egne kompetencer og kundskaber befinder sig samtidig med, at du har fået indsigt i, hvilke virksomhedstyper din kompetenceprofil matcher bedst. Nu er du derfor ved at være klar til at henvende dig til relevante virksomheder. Men før du starter, er det vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser omkring, hvordan du på en god og effektiv måde får kommunikeret ud til virksomhederne, at du er det rette bestyrelsesmedlem til at skabe værdi for deres virksomhed.  

Du skal derfor gøre dig nogle overvejelser omkring, hvilke kommunikationskanaler, der er relevante for din kommunikation til virksomhederne. Skal du ringe ud til dem? Eller giver det bedre mening at skrive til virksomhederne på sociale medier? Læg en konkret strategi for, hvordan du har tænkt dig at henvende dig til potentielle virksomheder for at gøre opmærksom på dig selv og dine kompetencer inden for bestyrelsesarbejdet. 

Læs mere om, hvordan du lykkes med personlig branding på LinkedIn 

 

Så er det på med arbejdshandskerne 

Vi håber, at du kan bruge vores tre tips til at kickstarte din bestyrelseskarriere. Vi tror på, at disse tre råd kan hjælpe dig et godt skridt videre i drømmen om at blive bestyrelsesmedlem – og forhåbentlig resulterer det i, at du lander en bestyrelsespost eller flere i fremtiden. Noget af det vigtigste i de tre ovenstående tips er, at du hele tiden husker at fokusere på, hvad det er, virksomhederne får, hvis de vælger dig som deres bestyrelsesmedlem. Rigtig god arbejdslyst!  

Overvejer du, om et bestyrelsesnetværk kan hjælpe dig godt i gang samt støtte din udvikling som bestyrelsesmedlem? Book en snak med vores direktør her og bliv klogere på dine muligheder.