Direktøren i Constructa: ”Nye kræfter og friske øjne skal styrke vores kompetencer inden for digital udvikling”

af | maj 7, 2021 | Din virksomhed, Virksomhederne siger

Der er gang i byggebranchen, og som arkitekt- og ingeniørvirksomhed handler det om at følge med udviklingen og tendenserne. Da Morten Reher-Langberg kom til direktørposten i Constructa for lidt over to år siden, blev der samtidig lagt en 3-årig strategi for virksomhedens udvikling. En udvikling, der foreløbig går som den skal – men hvor der også opstod et behov for nye kræfter og friske øjne i bestyrelsen. Derfor tog de fat i Asnet.

 Fakta om casen:

Navn: Constructa A/S

Lokation: Silkeborg, Horsens, Bjerringbro og Roskilde

Antal medarbejdere: + 50

Behov: Erstatning af bestyrelsesmedlem til eksisterende bestyrelse

Rekrutteringskonsulent: Jan Holm

Den digitale udvikling satte krav til ny strategi

Da Morten Reher-Langberg satte sig på pinden som CEO for Constructa på hovedsædet i Silkeborg i 2019, var der allerede godt gang i byggebranchen – og dermed også travlt hos ingeniørerne og arkitekterne i virksomheden. Derfor var en af de første opgaver for den nye direktør at være med til at lave en 3-årig plan for, hvordan Constructa skulle udvikle sig, så de kunne beholde – og selvfølgelig gerne forbedre – deres position på markedet:

“Digital udvikling er en forudsætning inden for arkitekt- og ingeniørbranchen, og vi skulle opgraderes. For 2 år siden lagde vi en plan for, at vi inden for 3 år skulle være branchekonform inden for digital projektering og digitalisering af vores arbejdsprocesser, og der er vi allerede godt med. Men vi skulle gerne fortsætte”, fortæller Morten.

Her er en kompetent og indsigtsfuld bestyrelse én af de helt afgørende faktorer for, at det kan lykkes. Han fortsætter:

”Digitalisering inden for byggebranchen og rådgivningsbranchen udvikler sig hele tiden, så hvis man skal følge med dét, så skal man også på bestyrelsesniveau have en indsigt i, hvor tingene bevæger sig henad”.

Behov for digitaliseringskompetencer

Den digitale udvikling i branchen stiller krav til alle led i en design- og byggeproces, men der var ikke nogen medlemmer i den daværende bestyrelse, der havde udpræget erfaring med eller viden om digitalisering. Så da et daværende medlem i Constructas bestyrelse i slutningen af 2020 besluttede sig for at prøve kræfter med noget andet, så Morten Reher-Langberg det som en kærkommen mulighed for at få rekrutteret et nyt bestyrelsesmedlem, der havde kompetencer inden for netop digitalisering og blik for den digitale udvikling i branchen:

”Constructa er jo inde i en udvikling. En stor del af strategiarbejdet i den 3-årige plan, som vi er i gang med at gennemføre, handler blandt andet om digital udvikling – både inden for den måde, vi arbejder på, og den digitalisering, der sker i branchen i øjeblikket. Og det betyder, at vi har rykket os rigtig meget inden for digital projektering og inden for vores ydelser og leverancer. En del af dét bruger vi vores bestyrelse til at navigere i, og det var blandt andet derfor, vi tog fat i Asnet på et tidspunkt, fordi vores daværende bestyrelsesmedlem gerne ville prøve noget andet, og så havde vi brug for et medlem, som var stærk inden for digitalisering.”

Derfor tog Morten Reher-Langberg kontakt til Asnet, hvor Jan Holm, der er rekrutteringschef i Region Vest, straks gik i gang med en bestyrelsessøgning.

 

Den rigtige profil er det vigtigste

Det vigtigste i en rekrutteringsproces er naturligvis at finde den helt rigtige kandidat med de rette kompetencer, erfaring og viden. Derfor søger Asnet også kandidater med bestyrelseskompetencer, der ikke nødvendigvis er medlem af Asnet allerede. Det aftales altid på forhånd, inden en søgeproces igangsættes, hvorvidt man ønsker at søge eksternt eller internt blandt Asnets medlemmer – eller begge dele – og her valgte Constructa at søge bredt:

”Vi har overhovedet ikke haft nogle præferencer til, om det var et medlem af Asnet eller ej, som vi skulle have i vores bestyrelse. Det har heller ikke været væsentligt for Asnet – det vigtigste for dem og os har hele tiden været at finde den helt rette til opgaven.”

Selv om Constructa ikke stillede krav til, at deres nye bestyrelsesmedlem også skulle være medlem af Asnet, har Morten Reher-Langberg alligevel haft stor glæde af det store netværk, som både medarbejderne og medlemmerne i Asnet har. Han fortæller:

”Asnet har jo et kæmpe netværk og et kendskab til de kandidater, som de præsenterer. Og så er de rigtig gode til at guide til, hvad det er for nogle profiler, som vi kigger ind i, og de har også rådgivet os undervejs i forhold til de profiler, der har været i spil. Hele arbejdet og processen har været meget dybdegående, og de har blandt andet lavet forhåndsinterviews med de forskellige profiler. Det har været meget professionelt.”

Logo med byline_constructa

Professionelt, dybdegående og kompetent forløb

Selve processen startede i slutningen af 2020, hvor det indledende arbejde med annoncering og forhåndsinterviews af potentielle kandidater begyndte. Efter den åbne søgeproces var gennemført et par måneder senere, kunne Morten Reher-Langberg og resten af ledelsen i Constructa med ro i sindet tilbyde Christian Carlsen den ledige post som bestyrelsesmedlem, som han besatte i marts. Ifølge Morten Reher-Langberg har det været et meget professionelt forløb, som de bestemt har været tilfredse med:

”Asnet har været med i hele forløbet, og det har været super godt. De har lavet hele den indledende interviewrunde i samarbejde med den gamle bestyrelse og mig som administrerende direktør i forhold til at afdække, hvad det er for en personprofil, hvad er det for nogle kompetencer, og hvad er det for en erfaring, man skulle lægge vægt på i rekrutteringsprocessen. Samtidig har de stået for hele annonceringen af søgningen – både internt i Asnet og eksternt. De har håndteret hele search-delen og præsentationen af de kandidater, der har været. Og så har de lavet en præsentationsrunde af samtlige kandidater og hjulpet os med udvælgelsen af det felt af kandidater, vi så gik videre med til de samtaler, vi havde sammen med bestyrelsen. Det har været meget professionelt”, fortæller han begejstret.

Derfor er direktøren ikke et sekund i tvivl, når han bliver spurgt, om han kan anbefale andre virksomheder at tage fat i Asnet, når de mangler hjælp til at finde bestyrelsesmedlemmer:

”Ja, helt klart. Nu har vi lige startet op med Christian, men vi har allerede god sparring med ham, og det var jo også noget af det, jeg var interesseret i som administrerende direktør – at have en god sparring med de forskellige bestyrelsesmedlemmer. Så det har været rigtig positivt, og jeg er helt sikker på, at det er den rigtige profil, vi er endt ud med, så det tegner rigtig godt.”

 

Mangler du også hjælp til at finde et (nyt) bestyrelsesmedlem, der har erfaring med og viden om digitalisering – eller måske nogle helt andre kompetencer, der er mere relevante for din virksomhed? Vi hjælper gerne.

Kontakt os her for en snak om jeres behov.

E-bog: Skaber en bestyrelse værdi for din virksomhed?

Kan en bestyrelse skabe værdi for dig og din virksomhed? Kan du opnå effekt af en bestyrelse med eksterne medlemmer? Og hvordan sikrer du det? I denne e-bog forsøger vi at guide dig i retning af svarene på bl.a. disse spørgsmål. Er du i tvivl om bestyrelsens relevans for din virksomhed, så download e-bogen nu.