Søren Hansen er egentlig uddannet slagter. Men i de tidlige 90’ere gik han i stedet ind i kaffebranchen, og i 2004 blev han ”self-made”, da han stiftede Bentax, der er blevet en yderst succesfuld virksomhed trods udfordringer og forhindringer på vejen. Men som self-made forretningsmand uden akademiske titler på CV’et kan man hen ad vejen få brug for professionel, ekstern hjælp til at drive virksomheden optimalt. Derfor tog Søren fat i Asnet.
”Det er jo lidt ligesom en humlebi, ikke? På samme måde, som den ikke burde kunne flyve, havde min kone og jeg jo aldrig fået vores jobs med vores erfaring – eller mangel på samme – hvis vi havde skullet søge stillingerne.”
Sådan lyder den ærlige udmelding fra stifter, ejerleder og CEO i Bentax A/S, Søren Hansen. Selv om han driver en succesfuld virksomhed med sin kone – og han har gjort det i mange år – er selvindsigten intakt, og fødderne er plantet solidt i den jyske muld.
”Jeg ved godt, hvad jeg har opnået med min virksomhed, men jeg vil også det bedste for den, og derfor er jeg nødt til at få hjælp til at drive den på bedste vis. Det skylder jeg både virksomheden og medarbejderne,” fortæller han.
Navn: Bentax A/S
Rekrutteringskonsulent: Jan Holm
Behov: Udskiftning af eksisterende bestyrelsesmedlem
Type virksomhed: Kaffeproducent- og leverandør
- Grundlagt i 2004
- Ca. 60 medarbejdere
- Hovedkontor i 9230 Svenstrup, Showroom i København
Ekstern hjælp skal være med til at fremtidssikre virksomheden
For mange ejerledere kan det være angstprovokerende at involvere eksterne personer i virksomhedens drift og de vigtige beslutninger, der vedrører den.
I mange år var Søren Hansen også fint tilfreds med at være den eneste, der sad for enden af bordet og tog de vigtige beslutninger for virksomheden sammen med sin kone. Men da han fyldte 50, fik han en mindre åbenbaring:
”Jeg indså pludselig, at jeg ikke er udødelig, og at jeg faktisk var en ret stor flaskehals i virksomheden”, fortæller han. ”Derfor var jeg nødt til at gøre noget, så virksomheden vil kunne drives uden mig.”
Sammen med dén erkendelse og bevidstheden om, at man – især som self-made – ikke kan alting selv, påbegyndte han to indsatser for at gøre virksomheden mindre sårbar og fremtidssikre den: han etablerede en mere erfaren ledergruppe og stiftede en professionel bestyrelse.
”Hverken min kone eller jeg har jo en baggrund i forhold til at kunne drive så stor en virksomhed, som vi gør. Der er den bedste erkendelse nok, at man somme tider skal læne sig op ad nogen, som har siddet i sådan nogle jobs og få noget sparring fra dem,” fortæller han.
Han fortsætter:
”For at jeg kunne udvikle ledergruppen og få dem til at performe så effektivt som muligt, så jeg også et behov for at få en professionel bestyrelse, så jeg kunne få noget sparring herom. Så først fik jeg en stærk og erfaren ledergruppe, og dernæst etablerede vi bestyrelsen.”
Søren var i mål med både ledergruppe og bestyrelse i 2018, og siden da er det kun kommet virksomheden til gode. Men efter nogle år med samme konstellation i bestyrelsen og en ny virkelighed efter coronakrisen, var der behov for nye kræfter og nye øjne i bestyrelsen:
”Helt grundlæggende tror jeg på, at man vækster sig ud af en krise. Corona-pandemien ramte os hårdt i 2021, og i den periode fokuserede jeg blandt andet meget på salget, hvorfor vi besluttede at starte et showroom op i København. Jeg ville også rigtig gerne styrke toplinjen og havde et behov for vækst, og derfor var det nødvendigt at finde en bestyrelsesprofil, der havde erfaring med salg.”
Gode erfaringer med Asnet
Indtil der for alvor opstod et behov om mere vækst i Bentax, var virksomhedens advokat en del af bestyrelsen – ligesom tilfældet også er i rigtig mange af særligt de mindre SMV’er i Danmark. Advokaten og hans kompetencer var sådan set højt værdsat – særligt for en self-made virksomhedsejer- og direktør – men for Søren ville bestyrelsen ganske enkelt blive for stor ved at lave en udvidelse frem for en udskiftning. Derfor er advokaten stadig tilknyttet virksomheden, men han er ikke længere en del af bestyrelsen.
Men hvordan endte rekrutteringsopgaven lige hos Asnet?
”Vores bestyrelsesformand, Brian Larsen, havde gode erfaringer med at bruge Asnet i forbindelse med tidligere bestyrelsesrekrutteringer i andre virksomheder. Og jeg må bare sige, at Asnet har levet 100 % op til hans anbefaling. Alle de kandidater, der blev foreslået, var helt fantastiske, og vi kunne have brugt dem alle i vores bestyrelse.” fortæller Søren.
Det største problem var faktisk at vælge, hvem af de forskellige kandidater, der skulle tilbydes bestyrelsesposten:
”Jeg elsker at få nye input til vores virksomhed eller den måde, vi driver den på. Og det havde alle kandidaterne. Men sammen med Brian nåede jeg frem til, at Claus Wårsøes CV havde nogle enormt spændende opgaver, der blev udslagsgivende for, at det blev ham.”
Han trækker lidt på smilebåndet og fortsætter:
”Og så er det jo sådan med professionelle bestyrelsesmedlemmer, at de sjældent siger nej til en opgave mere. Så hvis vi får brug for en af kandidaternes kompetencer, viden eller erfaring, kan vi række ud til dem for at få rådgivning eller sparring om et nyt projekt eller lignende. Vi har faktisk allerede været så privilegerede, at vi også lavede en aftale med Charlotte Ellegaard om, at hun skulle hjælpe os med noget sparring på det operative plan. Ikke som en del af bestyrelsen, men mere på konsulentbasis. Det har været superfedt,” fortæller Søren.
Gnidningsfri rekrutteringsproces
Søren fortæller også, hvordan det var en stor hjælp at have Jan Holm med på sidelinjen i første samtalerunde:
”Det var rigtig godt at have Jan med i processen, så han kunne give os en sparring i forhold til, om vi havde skudt forkert i vores søgning. Vi var meget imponerede over Jans screening af kandidater, for der var ikke nogen af dem, der var uden for skiven. Jan er bare rigtig god til at håndtere hele processen, og han er også god til at kende sin besøgstid og mærke efter, om vi er trygge i det: hvornår han skal byde ind, og hvornår han skal holde inde. Jeg synes virkelig, det har været gnidningsfrit.”
Det er første gang, Bentax har benyttet sig af en professionel bestyrelsesrekruttering – men det er bestemt ikke sidste gang:
”Vi er ovenud tilfredse med den hjælp, vi har fået fra Jan og Asnet; det var bare et rigtigt godt og lærerigt forløb. Derfor er Jan helt klart vores førstevalg, når vi engang skal rekruttere et nyt medlem til bestyrelsen. Jeg har også allerede henvist ham til andre virksomheder,” fortæller Søren.
Søren slutter snakken af med en analyse og en betragtning, der – efter vores mening – er spot on i forhold til virksomhedsejere og forholdet til eksterne, professionelle bestyrelser:
”Der er to typer mennesker, som jeg ser det: der er dem, som erkender, at der er andre, som har en erfaring, man kan drage nytte af. Den kan man få via enten sparring, advisory boards eller bestyrelser. Og så er der dem, der ikke vil indrømme, at de har brug for hjælp. Det gør enten ondt på virksomheden, eller så udfører de ikke de resultater, som er bedst for virksomheden. Derfor skal man nogle gange se ud over sin egen næsetip for at gøre det, der kommer virksomheden til gode.”
Vil du også gøre det bedste for din bestyrelse og virksomhed?
Kontakt Asnet og hør om de forskellige muligheder for bestyrelsesrekruttering, vi kan hjælpe med.