Direktøren i Ecodel: “Vi løfter os fra en tantebestyrelse til en professionel bestyrelse”

af | aug 11, 2021 | Virksomhederne siger, Din virksomhed

Hvad der i 2014 startede som et iværksætterprojekt for stifter og direktør, Brian Gordon, er nu et aktieselskab, der har gennemgået en ganske positiv udvikling gennem årene. Selv om der umiddelbart ikke er nogen tydelige forhindringer på vejen for den fortsatte vækst og succes for softwarevirksomheden lige nu, er Brian Gordon ikke blind for nødvendigheden af professionel hjælp til at styre uden om de udfordringer, der kan opstå. Derfor kontaktede han Asnet.
Fakta om casen:

Navn: Ecodel

Lokation: Aalborg

Behov: Professionalisering af bestyrelsen

Rekrutteringskonsulent: Jan Holm

Ecodel laver, sælger og forhandler såkaldte ERP-systemer, som kort fortalt er software til økonomistyring i små og mellemstore virksomheder. Inden Brian Gordon stiftede Ecodel, havde han selv været kunde og købt ERP-systemer i mange år i andre virksomheder.

Som årene gik, nåede han frem til den betragtning, at ERP-systemerne var både komplicerede og dyre. Det måtte kunne gøres lettere og billigere. Disse tanker blev til iværksætteri, og i dag er Ecodel en succesfuld virksomhed, der gør tingene lidt anderledes end konkurrenterne:

”Ideen bag Ecodel var at tilbyde kunderne et mere færdigt produkt frem for, at det skulle laves fra start fra gang til gang. Normalt løser branchen nemlig opgaver inden for ERP som særskilte projekter. Så i stedet for at starte fra 0 hver gang, sælger vi et standardmiljø, som så kan tilpasses den respektive virksomhed. Derfor ligger vi prismæssigt og risikomæssigt typisk noget under vores konkurrenter,” fortæller han.

Der var andre end Brian, der kunne se ideen med at lave et standardiseret udgangspunkt for ERP-systemerne, og derfor har virksomheden nu en volumen, der kræver mere end den oprindelige ”tantebestyrelse”.

Behov for professionalisering

Ifølge Brian Gordon er det en helt naturlig udvikling, der gør, at de nu har behov for mere professionelle og erfarne kræfter inden for bestyrelsesarbejdet i virksomheden:

”Virksomheden vækster, og når vi kigger på vores tal, ser det jo bare fint og let ud, og der er ingen bump på vejen. Men i virkeligheden er der jo mange bump, og der er mange overvejelser, muligheder og trusler, der skal tages stilling til. Derfor var det næste naturlige skridt i vores udvikling at få professionelle folk ind, der kan være med til at holde os på rette kurs.”

Inden den gennemførte rekruttering bestod bestyrelsen af Brian Gordons kone, som også er medejer af virksomheden, Peter Linnet, der er partner, og en af hans gode venner, som er politimand. Det har altså været en slags ”tantebestyrelse” indtil nu, og selv om de selvfølgelig har holdt møder og overholdt de forskellige formaliteter, et aktieselskab kræver, har der ikke været nogle bestyrelsesmedlemmer, som aktivt har sparret med og rådgivet ledelsen i Ecodel:

”Derfor er den her udvikling et løft fra næsten ingen bestyrelse til en reel bestyrelse”, fortæller direktøren.

Helt klart et skridt i den rigtige retning, hvis du spørger os (og mange andre, der har forstand på bestyrelsesarbejde for den sags skyld).

Men én ting er at nå frem til erkendelsen af og beslutningen om, at man har brug for et eller flere eksterne og professionelle bestyrelsesmedlemmer. En anden ting er, hvordan man så kommer i gang med selve rekrutteringen?

Brian Gordon har selv siddet som bestyrelsesformand i en rekrutteringsvirksomhed, så han stod heldigvis ikke på helt bar bund. Derudover kender han flere medlemmer og partnere i Asnet; herunder Jan Holm, der er rekrutteringschef i område Vest. De to har i sin tid læst en EMBA (Master of Business Administration) sammen, og derfor har Brian Gordon særligt via LinkedIn fulgt lidt med i, hvad Jan Holm og Asnet laver. Derfor var iværksætteren ikke i tvivl om, at Asnet var en solid spiller på markedet:

”Så jeg aftalte et møde med Jan, hvor han fortalte om rammerne for rekrutteringsprocessen, og vi snakkede om virksomheden og hvilken profil, vi har brug for. Jan har jo været igennem sådan et rekrutteringsforløb mange gange, så han havde et klart billede af, hvor vi skulle hen og hvordan, forløbet skulle være – fx hvor mange kandidater vi skulle have til samtale og deadlines for de forskellige trin i processen. Der var en færdig procesplan allerede efter det første møde med Jan, og den har vi fulgt rimelig slavisk,” fortæller Brian.

Ny bestyrelse i Ecodel

Hver ting til sin tid

Alle 4 kandidater var ganske kvalificerede til jobbet, og de kunne hver især bidrage med forskellig viden og erfaring. Derfor var det ifølge Brian Gordon svært at vælge den helt rette:

”Vi fik nogle megagode kandidater ind. Det har virkelig været en luksussituation at sidde med fire personer, som alle kunne være gode til jobbet. Man kan næsten blive helt ydmyg over, at så dygtige mennesker gerne vil hjælpe os. Derfor var det også svært at vælge den endelige kandidat, og jeg vil næsten sige, at det var et typisk målstregsfoto, hvor alle forhjul var ganske få marginaler fra stregen.”

Men vælges – det skulle der. Og som han selv formulerer det, var det trods alt en luksussituation, hvor alle var kvalificerede, og ikke et spørgsmål om, hvorvidt kandidaterne overhovedet kunne hjælpe dem. For det var de slet ikke i tvivl om, at de alle kunne – det var bare med forskellige styrker og svagheder:

”Man får jo ikke alle gode kandidater i én, og Supermand findes ikke. Så vi var nødt til at vælge nogle kompetencer og noget erfaring frem for noget andet. Men vi tog udgangspunkt i dét, vi har brug for lige nu, og det er jo en helt naturlig del af udvælgelsesprocessen. For eksempel vil en af de kandidater, der ikke blev valgt i denne omgang, formentlig passe bedre til vores virksomhed om 5 år.”

Klogere på virksomheden

For direktøren var Jan Holm en stor hjælp i forhold til både at snævre feltet ind fra 4 til 2 kandidater og den endelige udvælgelse. Jan Holm var nemlig ikke bare facilitator for planlægningen af forløbet – han var også med til selve samtalerne med kandidaterne. Noget, der uden tvivl var med til at gøre processen bedre:

”Det har været en stor styrke at have Jan med under samtalerne. Han har ikke forsøgt at påvirke os, men han har qua sit kendskab til kandidaterne kunne be- eller afkræfte vores vurdering og indtryk af den pågældende kandidat.”

Efter bare et par måneder under Asnets vinger havde Brian Gordon fået dét ud af forløbet, han havde sat sig for: et nyt, eksternt og professionelt bestyrelsesmedlem. Men han fik faktisk også en del mere end dét:

”I det hele taget har processen gjort, at vi er blevet klogere på os selv. Jeg holdt fire samtaler med fire personer, som jo alle havde forberedt sig godt ved at kigge på vores virksomhed. De stillede selvfølgelig nogle spørgsmål, og det er jo også noget, der flytter vores egen forståelse af vores virksomhed, når vi skal tage stilling til noget, vi ikke umiddelbart havde gjort os nogle klare tanker omkring.”

Står I også over for en professionalisering af bestyrelsen i din virksomhed?

Vi tager gerne en uforpligtende snak om jeres tanker og behov.

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jer her.

E-bog: Skaber en bestyrelse værdi for din virksomhed?

Kan en bestyrelse skabe værdi for dig og din virksomhed? Kan du opnå effekt af en bestyrelse med eksterne medlemmer? Og hvordan sikrer du det? I denne e-bog forsøger vi at guide dig i retning af svarene på bl.a. disse spørgsmål. Er du i tvivl om bestyrelsens relevans for din virksomhed, så download e-bogen nu.