[hfcm id="5"]

Hvor starter man, når bestyrelsen skal transformeres fra en såkaldt ”tantebestyrelse” til en professionel bestyrelse?

Det har vi taget en snak med Lars Jürgensen, der er partner i Cadesign Holding og direktør i Cadesign Base om. Han har nemlig prøvet denne transformation på egen krop.

Hvilke overvejelser, der skal tænkes igennem, og hvilke beslutninger, der skal træffes, kan du blive klogere på i denne artikel.

Beslutningen om at professionalisere bestyrelsen

”Vi kom til en konklusion om, at vi ville mere med virksomheden, end hvad vi selv og den nuværende bestyrelse kunne løfte. Og med denne konklusion startede transformationen af vores bestyrelse. Nu skulle vi have en professionel en af slagsen.”

Sådan lyder det fra Lars, da vi spørger ind til baggrunden for at professionalisere bestyrelsen. Men inden vi kaster os over den rejse, som Lars og co. har været på, så lad os lige starte med lidt baggrundsviden.

Aktieselskabet, Cadesign Holding, der blev etableret i 2007, udspringer fra det oprindelige selskab Cadesign A/S fra 1994 og består af de tre partnere Lars Jürgensen, Per Lybæk og Stig Gadegaard Vendelbo. Under dette selskab ligger så tre andre selskaber med hvert deres speciale: Cadesign Form, der beskæftiger sig med visuel kommunikation og interaktive hjemmesider, Cadesign Base, der er en IT-virksomhed og Mind Group, der arbejder med rekruttering – alle tre primært inden for byggebranchen og Industrien.

Lyngsøe A/S | Case med ASNET Board

Lars Jürgensen, partner i Cadesign Holding og direktør i Cadesign Base

Rejsen fra tantebestyrelse til professionel bestyrelse

Det hele begyndte med en vækststrategi.

”Op til det her punkt fungerede vores bestyrelse i stor grad som et forum, hvor vi snakkede lidt for meget om her-og-nu-problemerne og alt for lidt om fremtiden,” konkluderer Lars og fortsætter:

”Da vi i det ene af vores selskaber fik lavet den nye vækststrategi, blev det klart for os, at vi var nødt til at etablere en professionel bestyrelse, hvis vi skulle lykkes. Og med den beslutning fulgte en række andre – og nok sværere – beslutninger.”

Cadesign er en speciel case, fordi virksomheden består af tre grene, der alle sammen skulle til at have en professionel bestyrelse. Men det betød ikke, at man bare kunne ansætte tre forskellige bestyrelser på samme tid, og så kørte det af sig selv. Rollerne og samarbejdet skulle gå op på tværs af virksomhederne og de involverede personer. Så hvor starter man?

Step 1: Hvordan skal den enkelte bestyrelse se ud?

Før selve rekrutteringen overhovedet kan begynde, ligger der for enhver virksomhed nogle overvejelser omkring, hvordan bestyrelsen skal se ud. Hvilke roller og personer skal bestyrelsen bestå af, og hvilke ”spilleregler” skal der være?

”Vi besluttede at starte med firmaet, Cadesign Form, og så kom de to andre efterfølgende. Men det første forløb, var det mest interessante. Forud for det lå der nemlig nogle svære beslutninger, som vi vidste ville komme til at have indflydelse på vores arbejdsgange fremadrettet,” fortæller Lars og holder en pause.

”Det specielle ved vores case var, at i det øjeblik bestyrelsen blev professionaliseret, så trådte den aktuelle direktør ud af bestyrelsen. Vi partnere i Cadesign Holding og de andre firmaer, der alle havde plads i de daværende bestyrelser, kom til erkendelsen af, at hvis bestyrelsen skulle professionaliseres, så skulle den professionelle del også have overvægt af stemmer. Så nogen skulle ud, og nogen nye skulle ind,” siger Lars.

Step 2: Hvilke kompetencer skal indgå i bestyrelsen?

Da de overordnede beslutninger om bestyrelsens format var truffet, var næste skridt at fastlægge, hvilke kompetencer, der var brug for at få ind i Cadesign Form. Og her blev ASNET Board involveret.

”Vi tog fat i ASNET Board, og sammen med Jan begyndte vi at definere den profil, vi søgte som bestyrelsesformand. Og her skulle vi igen tage nogle vigtige valg,” påpeger Lars.

Når du skal ansætte bestyrelsesmedlemmer – uanset om det er en formand eller menige medlemmer – er det vigtigt at gøre det klart, hvad vedkommende skal bidrage med. Hvad har virksomheden brug for af kompetencer? Hvor kan dine bestyrelsesmedlemmer skabe mest mulig værdi?

Lars og de andre partnere blev enige om, at det vigtigste for dem, var at finde en formand, der havde prøvet vækstrejsen før.

”Vi skulle finde en, der ud fra egen erfaring, kunne føre virksomheden og direktøren ud på den rejse, vi stod overfor. Og så var det vigtigt at få en formand med nogle gode organisatoriske evner. Eftersom vi ikke havde haft en professionel bestyrelse før, var det nødvendigt med en, der kunne løfte både bestyrelsesarbejdet og os alle sammen til et højere niveau.”

Læs mere om, hvordan du sammensætter en god bestyrelse her.

Step 3: Rekrutteringen begynder

Med afsæt i virksomhedens interne overvejelser, en personprofilering samt assistance fra rekrutteringsekspert, Jan fra ASNET Board, blev der opstillet en profil for den ønskede bestyrelsesformand. Denne blev sendt ud til ASNET Boards medlemmer, der består af over 200 erfarne bestyrelsesmedlemmer.

”Vi fik forbavsende mange ansøgere – mange flere end forventet. For at finde hoved og hale i det hele, lavede vi sammen med Jan et skema, hvor vi kunne prioritere de mange kandidater ud fra vores egne kriterier. Og det fungerede rigtig godt,” fortæller Lars om processen.

”Vi udvalgte så fem til samtale, og tre af dem valgte vi at lave personprofiler på, inden vi foretog et interview mere. Det var et spændende forløb, fordi vi havde så gode dialoger med kandidaterne. Selvom vi kun skulle vælge en her og nu, blev vi inspireret af dem alle sammen, fordi de havde hver deres inputs til vores virksomhed. Efter de tre interviews, traf vi beslutningen og valgte vores nye formand.”

Lars og Cadesign fik både en ny bestyrelsesformand og blev samtidig klogere på deres forretning i forløbet. Men ikke nok med det, så fik de også et bestyrelsesmedlem mere ud af det.

”Vi vidste godt, hvem der var det bedste match for os som formand. Men samtidig var der en anden spændende kandidat i processen – en, der gav rigtig god mening for vores forretning. Da formanden trådte til, valgte vi derfor kort tid efter at tilbyde den næste bestyrelsespost til den anden kandidat. Og så var der slået to fluer med et smæk,” forklarer Lars.

Step 4: Det nye bestyrelsesarbejde

Det er fem år siden, at Cadesign påbegyndte rejsen og transformationen af bestyrelsen. Siden da har de overført forløbet, så de i dag indtil videre har to professionelle bestyrelser i de tre virksomheder.

Bestyrelserne består af partnere og tre eksterne bestyrelsesmedlemmer, hvoraf det ene er formanden, der har dobbelt stemme i bestyrelsen. Lars sidder i dag i bestyrelsen for Cadesign Form og har direktørhatten på i Cadesign Base. Og han synes, at bestyrelsesarbejdet fungerer rigtig fint.

”Efter vi kom i gang med den nye konstellation, har vi haft en god adfærd i bestyrelsen. Vi bruger som hovedregel ikke vores stemmeret; vi bliver enige om tingene i stedet. Så ved vi nemlig, at vi alle sammen vil i samme retning. Og det er vigtigt, at der er tillid i bestyrelseslokalet,” understreger Lars.

Et tilbageblik på rejsen

Nå, men det lyder da meget nemt at få sådan en professionel bestyrelse, ikke?

For Cadesign har forløbet været lærerigt, og resultatet er blevet godt. Men ingen rejse uden en smule turbulens…

 

Det glemte step 1,5: Forandring kan være svær

Når kloge folk siger, at al forandring er svær, så er der nok noget om det. Det kan Lars i hvert fald nikke genkendende til:

”Det første bump på vejen i den her proces var, at vi skulle vænne os til at gøre tingene anderledes. Den måde bestyrelsen fungerede på, rollen som partner i bestyrelsen, og rollen som direktør i virksomheden – det hele kom til at se anderledes ud. Pludselig havde man en meget mere begrænset indflydelse. Så der var en mental forberedelse, der krævede mere, end jeg havde troet,” fortæller Lars og fortsætter grinende:

”Når bestyrelsen bliver professionel, kan man ikke længere tænke ”nå, det nåede vi ikke lige denne gang” – nu fanger bordet altså, når der er lavet en aftale.”

Samarbejdet med ASNET Board

Cadesign har gennem de sidste fem år samarbejdet med ASNET Board flere gange i forbindelse med bestyrelsesrekrutteringer. Et samarbejde, begge parter har værdsat:

”Samarbejdet fungerer godt, fordi Jan forstår så mange forskellige forretningsformer. Han har været meget hurtig til at forstå os og på den baggrund definere en profil til vores behov. Og så holder han os i hånden og sørger for, at processen kører – det er meget betryggende,” fortæller Lars.

Cadesign har brugt Jan til en del af samtalerne i rekrutteringsbeløbet for at have nogen at sparre med. Og nu kender han efterhånden virksomheden så godt, at han næsten altid kan hive en håndfuld relevante kandidater op af lommen.

”Det har været spændende at følge Cadesign, og jeg er imponeret over deres tilgang til bestyrelsesarbejdet. De formår at holde gang i ilden og ved, hvornår de skal skifte ud og skifte fokus,” sige Jan Holm, Rekrutteringschef i ASNET Board.