Da SolutionWeb besluttede, at det var tid til at gøre forretningen større, måtte de erkende, at kompetencerne til at løfte den opgave, ikke var tilstrækkelige. Derfor traf de beslutningen om at få hjælp fra en ekstern bestyrelsesformand. En beslutning, de har været trygge ved og glade for.
I denne artikel kan du møde Douwe Hoekstra, der fortæller om den proces han og SolutionWeb har været igennem for at ansætte deres nye bestyrelsesformand.
Tid til at vokse
Vi skal tilbage til 1997 for at finde SolutionWebs rødder. Her startede Douwe og hans to partnere et firma, der udviklede hjemmesider. Siden da er der sket en del. I 2010 tog Douwe og den ene partner et nyt skridt og grundlagde virksomheden SolutionWeb, der siden da har beskæftiget sig med apps, digitalisering af mobile medarbejdere, tracking og integrationskodning gennem abonnementsløsninger til B2B-segmentet – med særligt fokus på transport- og logistikvirksomheder. Nu er der gået 10 år, og det er tid til at vokse yderligere.
”Vi har været i gang længe og har haft en fin forretning med de kunder og abonnementer, vi nu har haft. Men forrige år besluttede vi, at det var tid til mere. Vi var allerede i gang med at stifte et selskab i Holland, og nu ville vi gerne vokse yderligere inden for visse rammer,” fortæller Douwe om baggrunden for at kigge mod en bestyrelse.
SoultionWeb har ikke tidligere haft en bestyrelse, men med ønsket om at vokse kom også erkendelsen af et behov for yderligere struktur, erfaring og kompetencer.
”Vi indså, at selvom vi er rigtig gode til at snakke med vores kunder og levere gode løsninger til dem, så mangler vi noget erfaring inden for forretningsudvikling. Vi har altid været meget eksekverende i vores forretning, men på det strategiske plan har vi følt lidt et tomrum,” siger Douwe.
Douwe Hoekstra, Founding Partner, SolutionWeb
Jagten på en ekstern bestyrelsesformand
SolutionWeb besluttede at forme en bestyrelse bestående af de to partnere og en ekstern bestyrelsesformand. Og hermed gik jagten ind.
”Jeg gik i gang med at researche, og på en eller anden måde kom jeg i dialog med ASNET, der viste sig at være en oplagt løsning for os. Jeg blev taget imod af Jan Holm, der forklarede os meget præcist, hvilke muligheder, vi havde: Vi kunne enten klare det selv ved at søge i deres database; eller vi kunne få deres assistance til at finde kandidater og udvælge bestyrelsesformanden. Vi valgte sidstnævnte, da vi ikke havde nogen erfaring i at ansætte bestyrelsesmedlemmer. Det kostede selvfølgelig lidt penge, men vi så det som en god investering at blive holdt i hånden af en med erfaring gennem forløbet,” fortæller Douwe.
Det kan være en stor mundfuld at skulle finde en bestyrelsesformand, man er tryg ved at lukke ind i sin virksomhed. For at gøre forløbet så overskueligt som muligt, tilbyder ASNET et struktureret forløb, der sætter en kurs, virksomheden kan følge.
”Det første ASNET gjorde, var at udforme et stillingsopslag for den profil, vi søgte. På den baggrund fik vi række relevante kandidater til samtale. Både til samtalerne og i udvælgelsen deltog Jan Holm sammen med os, hvilket virkelig styrkede dialogen. Han evnede at stille lige præcis de spørgsmål, der var vigtige for vores virksomhed, og det skabte stor tryghed i processen,” siger Douwe.
Sådan forsvinder tvivlen
For mange virksomheder kan det virke skræmmende at lukke udefra komne personer ind i virksomheden. Men for SolutionWeb var der ingen tvivl.
”Vi var og er ikke i tvivl om, at en bestyrelse kan skabe værdi for os. Vi tror på, at det er den her vej vi skal for at udvikle os, for når vi selv skal stå for det hele, sker der ikke nok. Der går dagligdag i den. Og så har forløbet hos ASNET på en eller anden måde gjort beslutningen og processen nemmere og mere tryg. Det har gjort os klar til den omstilling, og vi har ingen forbehold ved at lukke vores nye formand ind i virksomheden,” fortæller Douwe.
Og det er netop den indstilling, man bør have, når man kigger mod etableringen af en bestyrelse, mener Jan Holm, der er Rekrutteringschef i ASNET:
”Når man træffer sådan en beslutning, er det vigtigt at vide, hvad man går ind til. Det tunge læs ligger i forarbejdet, hvor man skal gøre sig det klart, hvad man vil have ud af sin bestyrelse, og hvilken kompetenceprofil hvert enkelt medlem skal have. Det er med til at skabe tryghed, klarhed og fremsyn.”
Kompetenceprofilen skal være på plads
Når der skal ansættes et nyt bestyrelsesmedlem – uanset om det er det første eller det tiende – er det vigtigt at udarbejde en kompetenceprofil. Kompetenceprofilen afdækker nemlig, hvilke kompetencer og egenskaber, man lægger vægt på og har brug for i virksomheden, og det gør rekrutteringsprocessen meget nemmere.
”Da vi hjalp Jan med at udforme stillingsopslaget, gjorde vi det klart både for ham og os selv, hvad vi lagde vægt på. Det var bl.a. branchekendskab ift. IT, abonnementsløsninger og B2B og en solid værktøjskasse. Vi ønskede en person med erfaring, som ved, hvordan man tackler forskellige situationer og formår at sætte system i bestyrelsesarbejdet. Derudover lagde vi stor vægt på kemien,” siger Douwe, der er yderst tilfreds med både processen og den bestyrelsesformand, de har valgt.
Skal ASNET også hjælpe dig med at udvikle kompetenceprofilen og skabe tryghed i din bestyrelsesrekruttering? Kontakt os her og hør mere om vores rekrutteringsproces.